دليل وجود پرده بکارت در دختران
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۵۳۳۱
خبرگزاري آريا -
احکام بانوان
خلاصه پرسش
الف. دليل وجود پرده بکارت در دختران چيست تا بر خلاف پسران حتي با يک بار گناه، آبرويشان تا آخر رفته و توبه نيز براي برگرداندن آبرو کارساز نباشد؟ ب. آيا مردان با مشاهده فقدان بکارت، مي توانند همسرانشان را متهم کنند؟
پرسش
چرا در وجود دختران بکارت قرار داده شده و با يک بار گناه آبرو از آنان ريخته مي شود ولي در پسران اگر گناه کنند تنها مورد غضب پروردگارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پاسخ اجمالي
پروردگار با توجه به مصالح و حکمت ها، احکامي را وضع کرده و تفاوت هايي را به وجود آورده. در همين راستا، با آن که وجود پردۀ بکارت در دختران، انگيزه اي براي حفظ هر چه بيشتر پاک دامني به شمار مي رود، اما بر اساس موازين اعلام شده ديني، فقدان آن را نمي توان لزوماً ناشي از انحراف اخلاقي يک دختر بر شمرده، او را به روابط نامشروع متهم ساخته و آبرويش را در جامعه ريخت. براي توضيحات بيشتر، پاسخ تفصيلي را مطالعه فرماييد.
پاسخ تفصيلي
براي پاسخ به اين پرسش، ابتدا به سه نکته توجه فرماييد:
1. در پاره اي از جرائم، کيفر مردان سنگين تر از کيفر زنان است. به عنوان نمونه مجازات مرد مرتد، مرگ است، اما مجازات زن مرتد، حبس است تا زماني که توبه کند.
2. مي دانيم که دست قطع شده، لزوما نشانگر دزدي صاحبش نيست و ممکن است اين دست بر اثر حوادث طبيعي از بين رفته و يا اساساً فردي به صورت مادرزادي، معلول پا به جهان بگذارد، اما اين دليلي نيست که قطع دستان دزد را زير سؤال برده و اين مجازات را موجب آبروريزي افرادي بدانيم که مرتکب گناهي نشده، اما دست خود را از دست داده اند و يا سارقاني که از گناه خويش توبه نموده اند.
3. با توبۀ حقيقي، خداوند گناهان انسان را بخشيده و از گذشتۀ او چشم پوشي خواهد کرد و در اين ارتباط، تفاوتي نخواهد کرد که فرد توبه کننده، مرد باشد يا زن، گناه او بر ديگران آشکار شده باشد و يا از ديد آنان مخفي مانده باشد و ... .
بعد از اشاره به اين نکات آغازين، به اصل پاسخ بر مي گرديم و آن را با اختصار در دو قسمت مورد ارزيابي قرار خواهيم داد:
1. از بين رفتن پردۀ بکارت، لزوماً به معناي ارتکاب گناه توسط يک دختر نيست. چه بسا او بر اثر حادثه اي مانند پرت شدن از بلندي دچار اين مشکل شده است. در روايت است که چه بسا پردۀ بکارت بدون همبستر شدن نيز از بين مي رود با حادثه، لغزيدن و يا سقوط![1]
در همين راستا، خارج از انسانيت و اخلاق است اگر مردي با مشاهدۀ فقدان پردۀ بکارت در همسرش و بدون تحقيق لازم او را متهم به رابطۀ نامشروع کند و اگر مردي اقدام به متهم نمودن زنش نموده و دليلي جز فقدان پرده بکارت نداشت، دادگاه مي تواند با شکايت زن، آن مرد را به حد قذف (80 ضربه شلاق) محکوم نمايد!
2. همان گونه که خطر يک مرد مرتد براي جامعه بيش از يک زن مرتد بوده و شايد به همين دليل، کيفر سنگين تري براي او در نظر گرفته شده است، در مقابل، مي دانيم که خطر يک دختر منحرف اخلاقي براي جامعه، بسيار بيشتر از يک پسر منحرف است. دليل واضح اين ادعا آن است که فاحشگاني در سراسر دنيا بدون آن که اختصاص به کشور يا مذهب خاصي داشته باشند، وجود دارند. آنان شغل خود را روسپيگري و تأمين نيازهاي جنسي مردان به صورت نامشروع قرار داده اند در حالي که به ندرت، مرداني را مي توان يافت که تأمين نياز جنسي زنان را به عنوان شغل و منبع درآمدي براي خود برگزيده باشند.
به عبارت ديگر، با توجه به جذابيت هاي موجود در زنان، يک زن منحرف مي تواند مردان زيادي را به انحراف بکشاند، اما عکس اين اتفاق کمتر پيش مي آيد. شايد به اين دليل باشد که وجود پرده بکارت به عنوان عاملي بازدارنده از وقوع در چنين انحرافاتي که کيان جامعه و بنياد خانواده را با خطرات فراواني روبرو مي کند، مي تواند مفيد ارزيابي شود. از بين رفتن بکارت به تنهايي جرمي نيست که کيفري براي آن در نظر گرفته شود، اما مي تواند عاملي باشد که همسر آينده را به تحقيق بيشتر در مورد گذشتۀ زن وادارد و همين احتمال کافي است تا دختران در پاک دامني خود کوشاتر باشند.
با اين ديدگاه، همان گونه که بيان شد، از بين رفتن پرده بکارت به خودي خود، دليلي بر انجام گناه نيست و حتي اگر به صورت نامشروع، دختري بکارت خود را از دست داد، امکان و مشروعيت ازدواج از او سلب نخواهد شد و در صورت توبۀ واقعي، مورد آمرزش پروردگار نيز قرار خواهد گرفت، اما همين که باکره بودن، يکي از نشانه هاي پاک دامني به شمار آمده و در صورت فقدان آن، هر دختر، خود را ملزم به ارائه توضيحاتي به همسر آيندۀ خود مي داند -علي رغم برخي مشکلاتي که ممکن است در اين زمينه به وجود آيد- اما وجود پرده بکارت در کليت آن هم به نفع زنان و هم به نفع جامعه است.
تمام اينها هم در صورتي است که دختري بخواهد با مردي پاک دامن ازدواج کند که پاک دامني همسرش براي او به عنوان يک معيار ارزشي به شمار مي آيد، اما مردان بسياري هستند که به دليل پايبند نبودن خود به اين معيارها و ارزش ها، گذشتۀ پاک همسرشان نيز شايد برايشان اهميت چنداني نداشته باشد و طبيعي است که دختران منحرف، نبايد در انتظار ازدواج با مرداني پاک دامن بوده، بلکه بايد با منحرفاني چون خود وصلت نمايند همان گونه که در آيۀ 26 سورۀ نور به اين موضوع اشاره شده است.[2]
وجود اين ويژگي در دختران و فقدان آن در پسران نيز نشاني از ناعدالتي نيست؛ زيرا همان گونه که در ابتدا گفته شد، پسران در برخي جرائم، کيفر سنگين تري دارند و نيز تکاليف سنگيني چون جنگ و جهاد بر عهدۀ آنان نهاده شده که دختران از آن معاف هستند و اگر در مورد ديگر، نگهداري نشان پاک دامني تنها در مورد دختران نمود دارد، نمي توان آن را ناعادلانه دانست؛ زيرا طبيعي است که پروردگار با توجه به توانايي ها و ويژگي هايي که در دو جنس مرد و زن به وجود آورده، درخواست ها و تکاليف مختلفي را نيز براي آنان در نظر بگيرد.
در ذيل، به برخوردهايي که يک مرد بعد از پي بردن به باکره نبودن زن مي تواند داشته باشد، اشاره مي کنيم:
اول. فقط بدون هيچ کنايه اي باکره نبودنش را به او خاطر نشان سازد که در اين صورت، گناهي مرتکب نشده است. در ارتباط با وضعيت مردي که به همسرش گفت که من تو را باکره نيافتم از امام صادق (ع) پرسشي يه عمل آمد. ايشان فرمودند (تنها بيان اين مطلب) ايرادي ندارد و ممکن است پرده بکارت بدون همبستري نيز از بين برود.[3]
دوم. صراحتاً همسر خود را متهم به روابط نامشروع نکند، اما با اعلام عدم بکارت، با گوشه و کنايه، همسر خود را آزار داده و غير مستقيم او را متهم کند که در اين صورت مرد، مستحق مجازات تعزير خواهد بود.
مردي (با کنايه) به زنش گفت: هنگامي که با تو ازدواج کردم، باکره نبودي! از امام در اين مورد پرسيدند. ايشان فرمود که بايد اين مرد شلاق بخورد. پرسيده شد که اگر دوباره حرف خود را تکرار کرد؟ امام فرمود شلاق مي خورد تا از اين سخنان کنايه آميز دست بردارد. راوي در ادامه روايت، توضيح مي دهد که مراد امام از شلاق، هشتاد ضربه حد قذف نبوده، بلکه شلاق تعزيري است تا منجر بدان شود که زن با ايماني از جانب همسرش با کنايه و تعريض، مورد اذيت و آزار واقع نشود.[4]
سوم. با مشاهده فقدان بکارت، مرد مستقيماً همسرش را متهم به روابط نامشروع کند که در اين صورت چنانچه گفته شد، در صورت شکايت زن، مي توان مرد را به مجازات و حد قذف محکوم نمود.
چهارم. اگر مرد، همسرش که فاقد بکارت بود را بعد از ازدواج نيز مقيد به احکام شرعي نديده و مشاهده مي کند که او همچنان در ارتباط با جنس مخالف و گفت و گو با آنان بي پروا عمل مي کند، طبيعي است که به گذشتۀ او نيز بدگمان شده و تحقيقاتي به عمل آورد. البته تا زماني که مستندات کافي و محکمه پسند براي اثبات روابط نامشروع به دست نياورد، نمي تواند همسرش را متهم کند، اما اگر شک و ترديد زيادي نسبت به او داشت، مي تواند بعد از پرداخت حقوق شرعي همسرش، از او جدا شود.
پنجم. و در نهايت، اگر همسرش را بعد از ازدواج، بانويي مقيد به رعايت اصول شرعي و اخلاقي بيابد و از وضعيت فعلي او مطمئن باشد، نبايد فقدان بکارت را دست آويزي براي آزار و اذيت او قرار دهد و بايد به خود بباوراند که ممکن است اين موضوع بر اثر حادثه اي ناخواسته ايجاد شده و حتي اگر فقدان بکارت همسرش ناشي از گناهي بوده که او در گذشته انجام داده، امروزه که او از گناهش پشيمان است، نبايد با يادآوري آن، او را دل آزرده کند و به اين آيۀ قرآن بيانديشد که «بايد بگذرند و چشم پوشي کنند! آيا دوست نداريد که پروردگار – به پاداش اين چشم پوشي - از گناهان شما بگذرد؟!»[5]
===================================
[1] . شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 4 ، ص 49، ح 5065، انتشارات جامعۀ مدرسين، قم، 1413 ق.
[2] . «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبات».
[3] . شيخ حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج 22، ص 436، ح 28974، مؤسسة آل البيت، قم، 1409 ق.
[4] همان، ص 437، ح 28975.
[5] . نور، 22.
منبع:islamquest.net
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۵۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
این فیلم روایتگر بخشی از داستان زندگی مولانا و شمس تبریزی است. قبل از خرید بلیت مست عشق، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قصد داریم شما علاقهمندان را با بیوگرافی بازیگران ایرانی و ترکیهای فیلم جذاب مست عشق آشنا کنیم.
مست عشق، اولین محصول مشترک ایران و ترکیهاین فیلم به کارگردانی حسن فتحی، چهرهای نامآشنا در عرصه سینما و تلویزیون ایران و با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقشهای مولانا و شمس، تجربهای از تماشای یک فیلم سینمایی ناب و معنوی را به مخاطبان خود هدیه میدهد. این فیلم که محصول مشترک ایران و ترکیه است، در دورانی حساس از زندگی مولانا (زمانیکه او تحتتأثیر تعالیم شمس متحول شده) رخ میدهد.
مست عشق، بهدنبال بازنمایی این تحول عمیق و واکاوی ابعاد مختلف رابطه مولانا و شمس است. با خرید بلیت مست عشق، خواهید توانست به تماشای این بازنمایی بنشینید و از آن لذت ببرید. اما مست عشق، صرفاً به روایت یک داستان عاشقانه یا تاریخی بسنده نمیکند؛ بلکه تلاش دارد تا مخاطب را در سفری روحانی همراه کرده و به درک عمیقتری از مفاهیمی چون: عشق، عرفان و خودشناسی رهنمون سازد.
بیشک با خرید بلیت فیلم مست عشق، شاهد یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران خواهید بود. فیلمی که با پرداختن به داستانی پرمخاطب و عمیق و بهرهمندی از عوامل حرفهای، امیدوار است تا گامی درجهت ارتقای سطح سینمای ایران بردارد و نام خود را درمیان آثار ماندگار سینما، ثبت کند. موسیقی فیلم هم که توسط همایون شجریان و سهراب پورناظری، دو هنرمند برجسته کشورمان ساخته شده است، بهزیبایی، حالوهوای فیلم را به مخاطب القا و او را غرق در فضای معنوی و عرفانی آن خواهد کرد. انتظار میرفت که این فیلم، در نوروز 1403 بهروی پرده سینماها برود و تماشاگرانی را به ضیافتی روحانی دعوت کند؛ اما اینگونه پیش نرفت و خرید بلیط فیلم مست عشق به تعویق افتاد.
نظر منتقدان برای مست عشقمست عشق، ازسوی منتقدان مورداستقبال قرار گرفت. بسیاری از آنها، بازی بازیگران فیلم مست عشق را ستوده و کارگردانی حسن فتحی را تحسین کردهاند. برخی دیگر از منتقدان، به طولانی بودن فیلم و برخی از ضعفهای فیلمنامه ایراداتی گرفتهاند؛ اما درمجموع مست عشق، اثری فاخر و ارزشمند است که تماشای آن بهتمام دوستداران فرهنگ، هنر، ادبیات و عرفان توصیه میشود. اگر به فیلمهای درام تاریخی و عاشقانه علاقه دارید، تماشای مست عشق را به شما توصیه میکنیم.
زمان اکران فیلم مست عشقخیلی از افراد برای خرید بلیط فیلم مست عشق، بهدنبال زمان اکران آن هستند. این فیلم سینمایی که قرار بود از چهارشنبه 29 فروردین اکران خود را آغاز کند، به 5 اردیبهشت، موکول شد. علت تأخیر در زمان اکران فیلم مست عشق در ابتدا مشخص نبود و گمانهزنیهایی درمورد حواشی پیشآمده یا سختگیریهای سازمان سینمایی مطرح شده بود؛ اما با پیگیریهای انجامشده، علی سرتیپی پخشکننده فیلم، اعلام کرد که مشکل هیچ یک از این موارد نبوده و تأخیر در اکران بهدلیل مشکلات فنی رخ داده است. بنابراین، تماشاگران از 5 اردیبهشت، با خرید بلیت فیلم مست عشق به تماشای آن، در سینماهای سراسر کشور نشستهاند.
سخن پایانیدر این مقاله، شما را با جذابترین و تماشاییترین فیلم سال آشنا کردیم. حال میتوانید با خرید بلیط فیلم مست عشق ازطریق سینماتیکت، شاهد اکران آن در سینماهای شهر خود باشید. بیشک، با داشتن این وبسایت به دنیای سرگرمی، هنر، اخبار و حواشی سینمای ایران نزدیکتر خواهید شد.
کد خبر 848693